Udar mózgu - po czym poznać, że zaskoczy nas w ciągu paru dni?

Ważny artykuł! Przeczytaj go, a zminimalizujesz ryzyko śmierci oraz problemów ze zdrowiem. Pokonaj udar mózgu, bo można! Wiesz, że jest to druga przyczyna śmierci na świecie? Możesz temu zapobiec!

Shutterstock

Dziś chciałbym napisać o coraz większym problemie związanym z udarem mózgu. Dolegliwość ta w ostatnich latach znacznie się rozszerzyła wśród ludności na całym świecie. Obecnie co roku problem ten dotyka aż 15 milionów ludzi! Według statystyk udar mózgu jest obecnie drugą przyczyną śmierci po 60 roku życia.

Udar mózgu powstaje poprzez zahamowanie przepływu krwi do tego narządu. W tym czasie mózg nie dostaje tlenu, który znajduje się we krwi, w wyniku czego organ ten zaczyna obumierać. Jednak niewiele osób wie, że przed wystąpieniem udaru organizm dostarcza nam wielu sygnałów, po których możemy poznać, iż dzieje się coś złego. Nie można lekceważyć nawet najmniejszych objawów, ponieważ dzięki wczesnej diagnozie można w pełni uniknąć tej śmiertelnej dolegliwości.

Po czym poznać, że mamy podwyższone ryzyko udaru mózgu?

Do najczęściej spotykanych objawów należą:

  • Nagłe drętwienie rąk, twarzy oraz nóg. Test: uśmiechnij się przed lustrem; jeśli któryś z kącików ust będzie opadnięty, to może być to pierwsza oznaka.
  • Częste i bardzo silne bóle głowy, które pojawiają się nagle bez względu na okoliczności.
  • Problemy ze wzrokiem, nagła utrata widzenia.
  • Zawroty głowy.
  • Problemy z koncentracją, rozumieniem czy nawet mówieniem.

Coraz częściej w różnych mediach słyszymy o wzmożonej ilości udarów mózgu wśród ludzi młodych (wzrost nawet o 30 procent w porównaniu do badań sprzed 6 lat). Przyczyn tego jest wiele, ale zalicza się do nich głównie niezdrowy tryb życia, czyli nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, jedzenie niezdrowej żywności oraz nadciśnienie, które pojawia się nawet wśród osób młodych.

Dlaczego nie można lekceważyć nawet najmniejszych objawów?

W 88 procentach udar mózgu jest spowodowany skrzepem krwi lub zatorem tętniczym. Tylko 12 procent to udar mózgu spowodowany pęknięciem naczyń krwionośnych. Dzisiejsza medycyna jest na tyle rozwinięta, że bez problemu szybko i sprawnie zweryfikuje miejsce, w którym tworzy się skrzep. Po takiej weryfikacji w miejsce, gdzie tworzy się niebezpieczny skrzep, szybko podawany jest lek. Dzięki takiemu działaniu bez problemu unikniemy tej śmiertelnej dolegliwości nim będzie za późno.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Jak nie doprowadzić do powstania udaru mózgu?

Istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zminimalizować ryzyko powstania zakrzepu oraz udaru mózgu.

1. Kontroluj ciśnienie krwi.

Liczne badania potwierdziły, iż nadciśnienie prowadzi do podwyższonego ryzyka wystąpienia udaru. Dlatego też warto uregulować swoje ciśnienie, tak aby nie przekroczyło wartości 140/90 mm Hg (nadciśnienie). Najlepiej utrzymywać je w okolicach 120/80 mm Hg (norma). Wtedy też prawdopodobieństwo udaru spadanie aż o 40 procent! Jeśli masz nadciśnienie, to powinieneś jak najszybciej zacząć leczenie, ponieważ w przeciwnym razie znajdziesz się w grupie wysokiego ryzyka.

W początkowych, łagodnych przypadkach nadciśnienia można wspomóc się odpowiednimi mieszankami ziołowymi oraz herbatkami. Najpopularniejszą, a zarazem najlepszą mieszanką ziołową na nadciśnienie jest ta o składzie: morszczyn pęcherzykowaty, jemioła, głóg, skrzyp, dzika róża, korzeń kozłka, czarny bez, rutyna. Warto iść do sklepu zielarskiego i spytać o te zioła.

2. Beta-karoten — świetny sposób w profilaktyce!

Bardzo ciekawie przedstawiły się badania naukowe przeprowadzone w Norwegii, które udowodniły, iż regularne spożywanie warzyw potrafi zmniejszyć ryzyko zawału o 40 procent! Kolejne badanie, które miało miejsce na Harvardzie, ukazało coś niesamowitego. Potwierdzono, iż w profilaktyce udarowej bardzo ważny jest beta-karoten, czyli składnik marchewek. Badanie to wykazało, że wystarczy w ciągu tygodnia spożyć około 5 marchewek, by zmniejszyć ryzyko udaru aż o 48 procent!

3. Odżywiaj się zdrowo!

Po badaniach wykonanych na Harvardzie przeprowadzono kolejne, które nie tylko potwierdziły moc beta-karotenu, ale również innych witamin. Od dawna wiadomo, że ich brak zwiększa ryzyko nie tylko chorób serca, ale również udaru. Najważniejsze witaminy, które chronią przed udarem, to C, B6, B12, E, A. Gdzie można znaleźć te witaminy w pożywieniu?

  • Duże ilości witaminy C można znaleźć w czarnej porzeczce, czerwonej papryce, brukselce.
  • Witamina B6 znajduje się w otrębach pszennych, zarodkach pszennych, wątróbce, kaszy gryczanej.
  • Duże ilości witaminy B12 możemy znaleźć w nerkach, wątrobie, pstrągu, śledziu, serach.
  • Witamina E znajduje się w oleju sojowym, migdałach, orzechach włoskich.
  • Duże ilości witaminy A można znaleźć w wątrobie wołowej i wieprzowej, maśle śmietankowym.

Aby w pełni zapobiec udarowi mózgu, należy pamiętać nie tylko o witaminach, ale również o minerałach. Do najważniejszych należą: potas, żelazo, magnez, wapń i selen. Gdzie można je znaleźć w pożywieniu?

  • Selen znajduje się w łososiu, kurzych jajach, kaszy gryczanej.
  • Wapń można spotkać w dużych ilościach w jogurtach naturalnych, twarogach, serach.
  • W magnez bogate są pestki dyni, kakao, otręby pszenne, migdały.
  • Żelazo znajdziemy w wątróbce, suchych nasionach roślin strączkowych, natce pietruszki.
  • Potas w dużych ilościach występuje w morelach suszonych, figach suszonych, awokado, bananach, ziemniakach.

4. Nie pal papierosów.

Palenie papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych znacznie podwyższa ciśnienie. Dym tytoniowy w bardzo wysokim stopniu przyczynia się do niszczenia ścian naczyń krwionośnych, a ponadto zwiększa krzepliwość krwi. W wyniku tak niekorzystnego działania, osoby palące są w znacznym stopniu narażone na udar mózgu. Co ciekawe, zmiany naczyniowe potrafią się zregenerować już po 4 latach od zapalenia ostatniego papierosa. Warto również wspomnieć, że podczas palenia nasz mózg otrzymuje mniej tlenu, który jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania.

5. Unikaj alkoholu.

Większość z nas lubi pić alkohol, dzięki niemu możemy na chwilę zapomnieć o codziennych problemach. Przeważnie robimy to ze względu na daną okoliczność bądź osoby. Niestety, alkohol jest naszym wrogiem, podnosi ciśnienie oraz zwiększa ryzyko udaru. Osoby, które mają problemy z nadciśnieniem, powinny bezwzględnie odrzucić napoje wysokoprocentowe.

6. Więcej wysiłku fizycznego!

Ruch jest bardzo ważny, a wręcz niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Warto wychodzić na dłuższe spacery, przejażdżki rowerowe, a nawet bieganie. Naszemu organizmowi wysiłek fizyczny jest niezbędny, potrzebuje go minimum pięć godzin dziennie. Dzięki temu w znacznym stopniu poprawi się ciśnienie tętnicze, a naczynia krwionośne staną się bardziej elastyczne. Dlatego wyjdź z domu i zacznij chociażby spacerować.

Więcej artykułów Artura Topolskiego znajdziesz na jego fanpagu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia